یکی از موفق ترین شرکت ها در زمینه ارائه راهکارهای نرم افزاری شرکت مایکروسافت است. راهکارهای مختلفی از طرف این شرکت ارائه شده در این بخش ما به بررسی راهکاری مرتبط با توسعه محصولات نرم افزاری خواهیم پرداخت.

در زمینه DevOps گاها جای سوال برای همکاران وجود دارد که ظاهرا DevOps در استک مایکروسافت جایگاهی ندارد و فقط شامل استک Open Source می گردد. در این زمینه باید به چند نکته زیر توجه داشت.
  • شرکت های مطرح و موفق زیادی از محصولات مایکروسافت استفاده می نمایند و علت این موضوع قابل اطمینان بودن و پشتیبانی این شرکت می باشد.
  • یکی از دلایل استفاده از ابزارهای Open Source وجود نسخه رایگان آنهاست ( در بعضی موارد نسخه Open Core رایگان می باشد ) که با توجه به استارت آپ بودن اغلب شرکت ها می تواند نقش کلیدی در کاهش هزینه های استارت آپ داشته باشد
  • در زمینه Cloud راهکار Azure  مایکروسافت یکی از موفق ترین راهکارهای ارائه شده می باشد که با سایر ابزارهای موجود مثل Azure DevOps یکپارچگی کامل داشته و به صورت کامل نیاز تیم توسعه یا Dev را بر طرف می سازد، چنین مجموعه جامع و integrate شده ایی در AWS وجود نداشته و به نظر AWS راه درازی در رسیدن به این بلوغ دارد. ( جهت اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای سریع شروع به کار با خدمات ابری مایکروسافت Azure برای توسعه دهندگان .NET مراجعه بفرمایید )
  • در زمینه مدیریت Log و مانیتورینگ راهکار مایکروسافت App insight نام دارد و تمامی امکانات مد نظر در زمینه مانیتورینگ را دارا می باشد.
  • Powershell به عنوان زبان اسکریپت نویسی مایکروسافت بر خلاف Bash که بر اساس متن است، شی گرا بوده و توانایی پیاده سازی هر نوع اسکریپتی را دارا می باشد و تمام محصولات توسعه داده شده توسط مایکروسافت دارای ماژول پاورشل می باشند.
  • در زمینه مدیریت زیر ساخت با استفاده از کد یا IAC در Azure مدیریت زیرساخت توسط Azure Resource Management یا به اختصار ARM صورت می گیرد.
  • در زمینه مدیریت کد، توسعه محصول Agile، مدیریت Build & Release Pipeline و  مدیریت دانش، ابزار Azure DevOps به عنوان راهکار جامع ALM در نظر گرفته شده است.
  • فریمورک Dot Net Core امکان پیاده سازی زبان هایی مثل C شار‍پ را بر بستر پلتفرم های متن باز مثل لینوکس فراهم نموده است.

پلتفرم مایکروسافت در زمینه DevOps کامل بوده و با توجه به سیاست این شرکت در زمینه ارائه خدمات به سازمان های کلان برخی از محصولات این سازمان به صورت Software as a Service ارائه می گردد که باعث مشاهده نشدن آنها به صورت محصولات مستقل می گردد.